دکتر سهراب مرادی » رینوپلاستی » همه چیز درباره جراحی پولیپ بینی

همه چیز درباره جراحی پولیپ بینی

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی توده های نرم و غیر سرطانی هستند که می توانند در پوشش بینی ایجاد شوند. آن ها معمولا در مجرای بینی یا سینوس های پارانازال قرار دارند. بیمارانی که پولیپ ‌های کوچک دارند ممکن است حتی از وجود خود آگاه نباشند، در حالی که پولیپ‌ های بزرگ باعث انسداد بینی و علائم مرتبط با آن می‌شوند.

رفتار سینوزیت مزمن، یا بدون پولیپ، یک وضعیت چالش برانگیز برای از بین بردن کامل آن است. شما با تیم مراقبت های بهداشتی خود کار خواهید کرد تا برنامه درمانی بلند مدت مناسبی را برای مدیریت علائم و درمان عواملی مانند آلرژی که ممکن است به تورم مزمن (التهاب) کمک کنند، ایجاد کنید. هدف درمان پولیپ بینی کاهش اندازه یا از بین بردن آن ها است. داروها معمولا اولین رویکرد هستند. گاهی اوقات ممکن است جراحی مورد نیاز باشد، اما ممکن است راه حل دائمی نداشته باشد زیرا پولیپ ها تمایل به عود دارند.

نشانه ها و علائم وجود پولیپ بینی:

نشانه ها و علائم وجود پولیپ بینی

علائم پولیپ بینی عبارتند از: گرفتگی بینی، آبریزش بینی همراه با مخاط یا چرک، مشکلات تنفسی، قطره بعد از بینی، خرناس،کاهش حس بویایی یا چشایی، فشار سینوسی و سردرد.

راه هایی برای تشخیص پولیپ بینی:

پولیپ‌ های بینی معمولاً هنگام نگاه کردن به مجرای بینی با ابزاری به نام نازوآندوسکوپی قابل مشاهده هستند. پولیپ ها می توانند در سینوس ها عمیق تر باشند، در ناحیه پشت استخوان های صورت شما که به حفره بینی شما متصل می شود. ممکن است متخصص شما نیاز به بررسی سینوس های شما با انجام آندوسکوپی بینی داشته باشد. تست های آلرژی، سی تی اسکن یا حتی ام آر آی نیز ممکن است برای تکمیل ارزیابی کامل توصیه شوند.

برخی از محرک های پولیپ بینی عبارتند از:

رینیت آلرژیک یا تب یونجه آسم سینوزیت مزمن ناهنجاری های ساختاری ژنتیک که باعث می شود پوشش بینی به شدت به التهاب واکنش نشان دهد.

در صورت داشتن پولیپ چه داروهایی تجویز می شوند:

درمان پولیپ بینی معمولاً با داروها شروع می شود که می تواند حتی پولیپ های بزرگ را کوچک یا ناپدید کند. درمان های دارویی ممکن است شامل موارد زیر باشد: کورتیکو استروئید های بینی باشد. پزشک شما احتمالاً یک اسپری بینی کورتیکو استروئیدی برای کاهش تورم و تحریک تجویز می کند. این درمان ممکن است پولیپ ها را کوچک کرده یا به طور کامل از بین ببرد. کورتیکو استروئید های بینی شامل فلوتیکازون و … می باشد. کورتیکو استروئید های خوراکی و تزریقی: اگر کورتیکواستروئید بینی موثر نباشد، پزشک ممکن است یک کورتیکواستروئید خوراکی مانند پردنیزون را به تنهایی یا همراه با اسپری بینی تجویز کند. از آنجایی که کورتیکواستروئیدهای خوراکی می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند، معمولاً آنها را فقط برای یک دوره محدود مصرف می کنید. در صورت شدید بودن پولیپ بینی ممکن است از کورتیکواستروئیدهای تزریقی استفاده شود.

اگر پولیپ بینی دارید، معمولاً به شما قطره های استروئیدی یا اسپری برای کوچک کردن پولیپ ها داده می شود.

ممکن است به شما قرص‌های استروئیدی داده شود، معمولاً تا ۲ هفته، اگر:

• پولیپ های شما بزرگ هستند.
  • قطره ها و اسپری های بینی تاثیری نداشتند.

اطمینان حاصل کنید که از توصیه های پزشک عمومی در مورد نحوه استفاده از دارو و مدت زمان مصرف آن پیروی می کنید.

همچنین اگر پولیپ بینی و سینوزیت مزمن دارید، پزشک ممکن است دارویی به نام دوپیلوماب را برای درمان بیماری به شما تزریق کند. این دارو ممکن است اندازه پولیپ بینی را کاهش دهد و گرفتگی بینی را کاهش دهد.

سایر داروها: پزشک شما ممکن است داروهایی را برای درمان بیماری هایی که به تورم طولانی مدت در سینوس ها یا مجرای بینی کمک می کنند، تجویز کند. این ها ممکن است شامل آنتی هیستامین ها برای درمان آلرژی و آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت مزمن یا عود کننده باشد. حساسیت زدایی به آسپرین، تحت مراقبت یک متخصص آلرژی با تجربه در زمینه حساسیت زدایی، ممکن است برای برخی از بیماران مبتلا به پولیپ بینی و حساسیت به آسپرین مفید باشد. این درمان شامل افزایش تدریجی مقدار آسپرینی است که تحت نظر پزشک در بیمارستان یا کلینیک هستید تا به بدن شما در تحمل طولانی مدت آسپرین کمک کند.

نحوه درمان پولیپ ها بدون انجام جراحی:

تنها راه برای برداشتن پولیپ بینی از طریق یک روش در مطب است که همان جراحی است. با این حال، داروها به عنوان خط اول درمان برای تومورهای کوچک توصیه می‌شوند تا از بزرگ ‌تر شدن آن‌ ها جلوگیری کنند.

نحوه درمان پولیپ ها بدون انجام جراحی

آنتی هیستامین ها: به ویژه برای التهاب ناشی از آلرژی مفید است.

اسپری‌های استروئیدی بینی: برای کاهش موقت علائم، می‌تواند به رفع انسداد و کوچک کردن پولیپ کمک کند.

استروئیدهای خوراکی: برای کاهش موقت علائم، اگرچه فقط یک درمان کوتاه مدت به دلیل عوارض جانبی بالقوه است.

آنتی بیوتیک: برای درمان پولیپ های ناشی از عفونت باکتریایی مفید است.

انتظارات و توقع هایی که افراد از درمان پولیپ دارند چیست؟

قبل از پیشرفت در درمان پولیپ بینی در گروه تخصصی گوش و حلق و بینی، ما از شما می خواهیم که تمام اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری آگاهانه را داشته باشید و دقیقاً بدانید که چه انتظاری دارید. هیچ درمان واحدی برای پولیپ بینی وجود ندارد زیرا هر مورد متفاوت است. برخی از بیماران ممکن است از گزینه های غیرجراحی تسکین پیدا کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است برای کنترل علائم به برداشتن پولیپ بینی یا جراحی دیگری نیاز داشته باشند.

جراحی آندوسکوپی برای از بین بردن پولیپ:

اگر درمان دارویی پولیپ بینی را کوچک یا از بین نبرد، ممکن است برای برداشتن پولیپ ها و اصلاح مشکلات سینوس ها که آن ها را مستعد التهاب و ایجاد پولیپ می کند، به جراحی آندوسکوپی نیاز داشته باشید. در جراحی آندوسکوپی، جراح یک لوله کوچک با یک لنز بزرگ ‌نمایی روشن یا دوربین کوچک را وارد سوراخ ‌های بینی می‌ کند و آن را به داخل حفره‌ های سینوسی هدایت می‌کند. او از ابزار های کوچکی برای برداشتن پولیپ ها و سایر موادی که جریان مایعات را از سینوس های شما مسدود می کنند، استفاده می کند.

مدت زمانی که برای انجام جراحی پولیپ بینی لازم است:

جراحی پولیپ بینی معمولاً چند ساعت طول می کشد. اگر تحت بیهوشی عمومی هستید، ممکن است روز خود را در آماده سازی جراحی و بهبودی پس از جراحی بگذرانید. در بیش تر موارد، شما باید بتوانید در همان روزی که عمل جراحی انجام دادید به خانه بروید. برخی از افراد ممکن است نیاز داشته باشند یک شب در بیمارستان بمانند. مطمئن شوید که ترتیبی داده اید که به خانه سفر کنید و یک نفر یک شب با شما بماند تا به نظارت بر وضعیت شما کمک کند.

نحوه انجام جراحی برای پولیپ بینی:

نحوه انجام جراحی برای پولیپ بینی

همچنین جراحی پولیپ بینی در یک بیمارستان یا یک مرکز سرپایی انجام می شود. ممکن است قبل از انجام عمل توسط یک پرستار یا متخصص بیهوشی آماده شوید. یک جراح پولیپکتومی بینی را به طور کامل از طریق بینی شما انجام می دهد. برخلاف سایر انواع جراحی، هیچ برشی برای دسترسی به پولیپ ایجاد نمی شود. بسته به میزان استخراج از حفره های بینی شما به بیهوشی موضعی یا احتمالاً عمومی نیاز دارید. با پولیپکتومی آندوسکوپی بینی، جراح یک لوله نازک با یک دوربین کوچک را به داخل حفره بینی شما وارد می کند. این به آن ‌ها کمک می‌کند پولیپ ‌ها را واضح ‌تر ببینند، به‌ خصوص زمانی که زائده‌ ها در عمق حفره‌ های شما قرار دارند. هنگامی که جراح شما پولیپ ها را پیدا کرد، آن ها را با میکرودبریدر یا گیره های جراحی برمی دارد.

در نهایت پس از جراحی پولیپ بینی، پزشک احتمالاً استفاده از اسپری سالین را چندین بار در روز توصیه می کند. آن ها همچنین ممکن است تجویز کنند:

• استروئیدهای سیستمیک.
  • استروئیدهای موضعی.
  • آنتی بیوتیک ها.
  • آب نمک بینی.

عوارض بسیار نادر در جراحی پولیپ عبارتند از: آسیب مجرای اشک، از دست دادن بینایی، آسیب به قاعده جمجمه و عوارض جانبی شدید ناشی از بیهوشی عمومی.

همه چیز درباره پولیپکتومی داخل بینی:

چشم انداز بردن پولیپ ها توده های غیر سرطانی (خوش خیم) هستند که ممکن است شبیه خوشه ای از انگور باشند. آن ها ممکن است در نزدیکی جلوی بینی یا دورتر پشت، در سینوس های شما قرار بگیرند. پولیپ بینی می تواند علائمی ایجاد کند که بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، مانند: از دست دادن بویایی فشار بینی تراکم، شلوغی، عفونت های سینوسی جراحی معمولاً زمانی در نظر گرفته می‌شود که سایر درمان ‌ها این علائم را کاهش ندهند. جراحی برای برداشتن پولیپ بینی به عنوان پولیپکتومی بینی شناخته می شود. اگر سیگار می کشید یا سابقه نگرانی های خون ریزی یا شرایطی مانند مشکلات شدید ریوی یا قلبی دارید، ممکن است مناسب نباشد. یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند توصیه کند که آیا پولیپکتومی برای شما مناسب است یا خیر. در حالی که علائم شما ممکن است به طور چشمگیری بهبود یابد، پولیپ ها اغلب به تدریج رشد می کنند. جراحی پولیپ بینی می تواند پولیپ ها را از پوشش مجرای بینی و سینوس های شما خارج می کند. روشی که شما نیاز دارید بستگی به محل قرارگیری پولیپ ها دارد. برای پولیپ ‌های بزرگ‌ تر که در جلوی بینی شما قرار دارند، پزشک ممکن است بتواند آن ها را در مطب با استفاده از ابزاری به نام میکرودبریدر خارج کند. هم‌ زمان مواد شل شده را از بین می‌برد و بافت را برمی‌دارد و ساکشن می‌کند. به طور متناوب، پزشک شما ممکن است پولیپ ها را با استفاده از چنگک های کوچک بردارد. به این فرآیند پولیپکتومی داخل بینی می گویند.

دکتر سهراب مرادی

دکتر سهراب مرادی متولد 1362 است. وی در سال 1392 در رشته جراحی عمومی در دانشگاه پذیرفته شد و در سال 98 توانست مدرک و سوختگی خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ کند.