09127906020
دکتر سهراب مرادی » رینوپلاستی » مراقبت های بعد از عمل بینی
[reading-time]

مراقبت های بعد از عمل بینی

4.5/5 - (2 امتیاز)

با رعایت نکات مربوط به مراقبت های بعد از عمل بینی، سرنوشت نهایی عمل جراحی زیبایی بینی رقم زده خواهد شد. عملپ بینی بین دو الی چهار ساعت به طول خواهد انجامید اما دوره نقاهتی که در طول آن باید مراقبت های مربوط به بعد از جراحی بینی رعایت شود، بسیار طولانی تر است. در واقع، سرعت رهایی از عوارض بعد از عمل بینی به شدت متاثر از میزان رعایت فردی است که تحت عمل رینوپلاستی قرار گرفته است. با انجام مراقبت های بعد از جراحی بینی به طور دقیق می توان انتظار داشت که به فرم بینی دلخواه خود برسید. برای مشاهده نتیجه جراحی بینی باید صبر و حوصله داشته باشید. در این مقاله از سایت دکتر سهراب مرادی، جراح پلاستیک و زیبایی صورت و اندام، همه اقدامات مراقبتی بعد از جراحی بینی را بخوانید.

اهمیت بالای مراقبت های بعد از عمل بینی

عمل بینی معمولا یا با هدف رفع نقایص عملکرد بینی که ممکن است به علت مشکلات مادرزادی یا آسیب دیدگی بوجود آمده اند انجام می شود، و یا به منظور ایجاد فرمی زیباتر و متناسب تر در بینی؛ گاهی نیز با هدف انجام هر دو مورد، عمل بینی انجام خواهد پذیرفت. همان طور که در سطور بالاتر این یادداشت اشاره شد، به منظور آن که نتیجه عمل جراحی بینی مطلوب تر باشد، پس از انجام آن باید برخی از نکات را، رعایت کرد.

مراقبت های بعد از عمل بینی

استراحت در سه روز اول پس از عمل بینی

در نخستین روزهای پس از عمل بینی، سعی کنید در حال استراحت باشید و از داشتن تحرک بیش از حد بپرهیزید. شما در این دوران باید از انجام ورزش های سنگین و فعالیت های شدید جسمانی و بلند کردن اشیاء سنگین خودداری کنید. البته این جمله به معنی توصیه استراحت مطلق و ماندن در رختخواب برای یک هفته نیست، بلکه حتی انجام فعالیت های ورزشی و فیزیکی سبک مانند پیاده روی های آرام و کوتاه می توانند به افزایش سرعت بهبودی شما کمک کنند.

مراقبت های بعد از عمل بینی

استفاده از کمپرس یخ به منظور رفع کبودی و تورم

تا 48 ساعت پس از انجام عمل زیبایی بینی، هر سه ساعت یک بار کمپرس یخ را به مدت بیست دقیقه روی قسمت های کبود و متورم صورت قرار دهید. استفاده از کمپرس یخ به بافت بینی و بافت های اطراف آن کمک می کند تا در زمان کمتری بتوانند حالت اولیه خود را بازیابی کنند و از ورم ها و کبودی ها خلاص شوند.

مراقبت های بعد از عمل بینی

خوابیدن و مصرف داروهای تجویز شده

برای جلوگیری از عفونت و کاهش دردهای پس از عمل بینی، لزوما از داروهایی که پزشک جراح، برای تان تجویز کرده، مصرف نمایید و هرگز به طور خودسرانه به مصرف دارو نپردازید. اگر فردی برای مراقبت از شما در اتاق خوابتان حضور دارد، باید با حفظ فاصله از شما بخوابد تا حرکات ناخودآگاهی که در خواب انجام می دهد، باعث آسیب دیدن بینی شما که به تازگی عمل شده است نشود.

تا جایی که امکان دارد، سرتان را رو به پایین خم نکنید. هنگام خوابیدن و استراحت کردن، دو یا سه بالش زیر سرتان قرار دهید تا بالاتر از بدن تان قرار بگیرد. روی کمر دراز بکشید و از خوابیدن روی شکم، خودداری کنید. برای آن که غلت زدن های ناخواسته در هنگام خواب، باعث آسیب دیدن بینی تان نشود، چند بالش را در اطرافتان قرار دهید.

مراقبت های بعد از عمل بینی

عدم استفاده از عینک

حداقل به مدت دو ماه عینک را روی بینی تان قرار ندهید. به این منظور می توانید عینک را با چسب روی پیشانی ثابت نمایید. به نحوی که شیشه آن مقابل چشمان تان قرار بگیرد. البته پس از کاهش یافتن تورم و کبودی ها، می توان از لنزهای طبی نیز استفاده کرد.

مراقبت های بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی فین نکنید

در سه هفته اول بعد از عمل بینی، مخاط بینی به شدت حساس و آسیب پذیر است است؛ در طول این مدت برای جلوگیری از آسیب دیدن بینی باید از فین کردن پرهیز نمود و جلوی عطسه کردن را گرفت.

تا یک هفته زیر دوش نروید

پس از انجام عمل بینی، اسپلینت و یا پانسمان گچی به مدت یک هفته روی آن قرار خواهد گرفت. در طی این مدت، باید از پانسمان به صورت خشک، سرجایش باقی بماند. به این منظور در طول هفته اول، سرتان را زیر دوش نبرید. در معرض بخار آب نیز قرار نگیرید. در صورت لزوم با حوله و دستمال های مرطوب، بدن تان را پاکیزه نگه دارید.

از خارج کردن لخته های خون داخل بینی بپرهیزید

خروج خونابه و خونریزی بسیار خفیف در دو روز اول پس از جراحی پلاستیک بینی، امری طبیعی است. نباید فردی که تحت عمل جراحی قرار گرفته است، به صورت خودسرانه، لخته های خونی را که در داخل بینی تشکیل شده اند خارج نماید، بلکه باید انجام این امر را به پزشک جراح بسپارد. جراح فوق تخصص زیبایی، همزمان با خارج کردن تامپون های بینی در صورتی که لخته خون تشکیل شده باشد، آن ها را با بهره گیری از ابزارهای خاص، به گونه ای که بینی آسیب نبیند خارج خواهد کرد.

مراقبت های بعد از عمل بینی

لباس هایی با یقه بسته نپوشید

به مدت یک ماه از پوشیدن لباس هایی که یقه تنگ دارند، بپرهیزید. بهتر است لباس هایی را بپوشید که برای تسهیل عبور سر، دکمه یا زیپ دارند تا بتوانید آن ها را به راحتی بپوشید و یا از تن خارج کنید. گیر کردن بینی عمل شده به یقه لباس یکی از مشکلاتی است که در عین سادگی می تواند عوارض خاصی را به همراه داشته باشد.

تا زمان خروج تامپون و اسپیلنت بینی صبر کنید

زمان خارج کردن تامپون، بسته به شرایط عمل و تصمیم جراح ۲۴ تا ۸۴ ساعت بعد از عمل است. زمان باز کردن اسپلینت بینی و کشیدن بخیه روز ۵ تا ۷ بعد از عمل خواهد بود. قبل از مراجعه برای باز کردن گچ بینی حمام کامل انجام شود تا چسب ها راحت جدا شوند.

مراقبت های بعد از عمل بینی

خودداری از قرار گرفتن در معرض آفتاب

به مدت حداقل دو ماه پس از عمل رینوپلاستی، از قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید و گرما خودداری کنید. در صورت ناگزیر بودن از کرم های ضد آفتاب بسیار قوی با SPF90 استفاده کنید.

شنا نکنید

حداقل به مدت دو ماه به سونا و استخر نروید. از شنا کردن در آب های طبیعی نیز بپرهیزید. شنا کردن می تواند با تغییر فشار وارده بر روی بینی تاثیر منفی روی آن بگذارد.

خداحافظی با مصرف سیگار و الکل

مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، فرآیند ترمیم زخم را معمولا دچار اختلال می کند. از شش هفته پیش از عمل و تا سه هفته پس از انجام آن، مصرف دخانیات را کنار بگذارید.

شست و شوی بینی با سرم

پس از خروج تامپون ها از بینی، به مدت شش ماه بینی خود را روزی سه بار با سرم سدیم کلراید، شست و شو دهید. بهتر است شستشو بصورت خوابیده باشد به طوری که مایع ازبینی وارد حلق شود.

محکم عطسه نکنید

هنگام عطسه کردن، به شدت مواظب باشید که به حالت محکم زده نشود. اگر مجبور به عطسه شدید با دهان باز عطسه کنید. سعی کنید عضلات صورت تان در هفته اول، کمترین میزان حرکت را داشته باشند.

دهانتان را بیش از حد باز نکنید

در چند روز نخست پس از عمل جراحی بینی، سعی کنید از غذاهای ملین که جویدن شان آسان است مصرف کنید. از خوردن غذاهایی که تاحدودی سفت هستند و به جویدن پرقدرت احتیاج دارند، خودداری کنید. آدامس نجوید و هنگام مسواک زدن، دهانتان را خیلی کم باز کنید. در صورت امکان، از مسواک مناسب کودکان استفاده کنید. کمتر بخندید و هنگام خندیدن، احتیاط کنید. آناناس تازه (نه کمپوت) به کاهش تورم و کبودی کمک می کند. غذا های پر نمک و شور و فست فود مصرف نکنید تا تورم زودتر از بین برود.

از چسب بینی مراقبت کنید.

مدت زمان مورد نیاز برای چسب زدن به بینی با توجه به نوع عمل و شکل بینی متفاوت است؛ با توجه به صلاحدید پزشک جراح، معمولا سه هفته تا دو ماه به چسب زدن نیاز وجود دارد. شما باید تا زمانی که پزشک جراح بینی تان تشخیص می دهد، چسب را بر روی بینی خود نگه دارید تا از بروز مشکلات و عوارض عدم توجه به این مسئله جلوگیری کنید.

مراقبت های بعد از عمل بینی

سخن پایانی

شکل نهایی عمل زیبایی بینی، معمولا حدود شش ماه تا یک سال و در برخی از مواقع، هجده ماه پس از انجام رینوپلاستی، خود را نشان خواهد داد. در طول شش ماه اول از برخورد هر ضربه ای (حتی ضربات ضعیف) به بینی تان ممانعت به عمل آورید. به طور مرتب نیز به پزشکتان مراجعه نمایید. انتخاب یک جراح بینی خوب می تواند میزان عوارض و مشکلات محتمل بعد از جراحی بینی را تا کمترین حد ممکن کاهش دهد. به همین دلیل شما باید سعی کنید که در انتخاب جراح بینی خود بیشترین دقت را داشته باشید.

دکتر سهراب مرادی

دکتر سهراب مرادی

دکتر سهراب مرادی متولد 1362 است. وی در سال 1392 در رشته جراحی عمومی در دانشگاه پذیرفته شد و در سال 98 توانست مدرک و سوختگی خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ کند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
عمل زیبایی نوک بینی (تیپ پلاستی) چیست؟

عمل زیبایی نوک بینی (تیپ پلاستی) چیست؟

عمل زیبایی نوک بینی (Tip Plasty) تنها با اصلاح مشکلاتی مانند عدم تقارن، پستی، عرض و تغییر شکل نوک بینی بدون تداخل با ساختار استخوان و ساختار غضروف، ظاهر بهتر و زیباتر نوک بینی را با برآمدگی صحیح ارائه می دهد.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *